valldes

Alla inlägg under februari 2012

Av linda ahlberg - 10 februari 2012 15:16


Sådär, nu har jag också gått och blivit sjuk...    Hiiinnnneeerrrrr inte vara sjuk nu ju! Så himla typiskt. 

Har proppat mig full med c-vitamin, kan jang och alvedon -__-  Hoppas verkligen att febern inte kommer tillbaks och att jag blir frisk fort.


Evald och jag gick och hämtade posten precis. Det blev en liten dragrunda på 1 km. Det gick sämre idag än vad det brukar göra, han skulle stanna och lukta i diket och tramsa, så jag fick ha koppel på honom tillslut. Det märks att vi inte gjort något riktigt "uttröttande" på 2-3 dagar nu.. Han har en jäkla massa energi i den lilla kroppen som bara vill uuuut. Som tur är så har han hela gården att springa på när man inte orkar sig ut på långpromenad. Hundarna har sin egen lilla runda här runt "ägorna" som dom springer varje dag...


Längtar till våren nu! 


Här kommer två bilder jag tog nyss:

   



Av linda ahlberg - 9 februari 2012 11:30

Råkade precis radera min allra första Evald-blogg. Där bloggade jag väldigt flitigt från veckan innan jag skulle få hem honom till han var 1,5 år ungefär. En massa bilder som bara fanns i bloggen är nu borta...    Fyyyyyyyy vad tråkigt. Framförallt all text om hur jag upplevde de första månaderna som hundägare....Och allt Evald och jag hittade på.


Vet någon om man på något sätt kan "ångra" & få tillbaks bloggar från blogg.se


ValpEvald

 

Av linda ahlberg - 8 februari 2012 17:42


Hejsan.  Idag har jag varit  i stan (djuraffären) med Evald för att prova ut ett hurttahalsband. Dom hade inte riktigt vad jag sökte men jag kom hem med annat... som vanligt. Nä , jag tog mitt förnuft till fånga och köpte bara  några märgben som Evald ville ha    


Jag har tränat lydnad utomhus för ovanlighetens skull. Det gick över förväntan, faktiskt jättebra   Tränade fritt följ, inkallning, vändningar på stället, en kort platsliggning och snabba lägganden (baklänges march.) 


Sedan tog jag ut Evald på en liten dragrunda.  Det gick också väldigt bra... Han drog på och höll sig på vägen hela tiden även när han inte var kopplad. Jag behövde inte hålla på och peppa så himla mycket heller. Det hade varit kul att stå på ett par skidor bakom..  Fast det är han nog kanske för "klen" för. Som avslutning gick vi en promenad med min syster och de andra hundarna och där fick dom sträcka ut benen ordentligt. Bra dag! Jag känner mig alldeles uppfriskad. Nu måste jag ta tag i skolarbete   ....


 

 

AJ!

Av linda ahlberg - 7 februari 2012 12:19



Evald har börjat samla på småsten    Vet inte riktigt vad han ska ha dom till, men varje dag får man en sten under foten och vissa stenar lägger han i sängen... Han hämtar nog en varje gång han är ute.
Haha, knäppis   


Här är iskallt inne så nu måste jag gå ner och elda... det tråkigaste som finns -__- Sedan ska jag nog ge mig ut på en promenad   


 

Av linda ahlberg - 6 februari 2012 18:25



Idag gick jag och Evald runt sjön och kollade på alla människor som åkte skridskor. Höll på att frysa ihjäl trots "vinterkläder" på oss båda!    Det var iallafall en trevlig liten utflykt tyckte Evald, han var jätteduktig  och skvallrade vid alla hundmöten.. sa inte ett ljud & var lugn och fin trots att han blev utskälld av en tax. 


Jag har även hunnit plugga en hel del idag. Bra! Imorgon funderar jag på att sätta mig på biblioteket några timmar och förhoppningsvis få ännu mer gjort. Två tentor närmar sig och paniken kommer krypande. Måste försöka bli av med all prestationsångest alltså... Den är ett problem i nästan allt jag gör - Vilket leder till att jag oftast inte gör så mycket ^^ 


 

Av linda ahlberg - 5 februari 2012 15:06



Hejsan!

Har egentligen inget speciellt att skriva. Dagarna rullar på i sitt vanliga tempo och allt är som vanligt... Lite plugg-panik känner jag inför första tentan, borde verkligen ha pluggat mer men den engelska kurslitteraturen är inte världens lättaste att förstå och då blir allt genast mycket tråkigare.


Igår var jag (och familjen) på middag hos våra gamla grannar. En väldigt trevlig kväll blev det!    I huset fanns en schäfer och en gigantisk  & mysig dobbermann som jag  mös med hela kvällen. Jäklar vad små Evald och Luna kändes när vi kom hem, haha. Känner verkligen att nästa hund måste vara stor. Allt blir också lite lättare med en större hund (när det gäller träning iallafall) tycker jag. 


Idag har jag tränat en del småpass med lydnad. Apport, "ligg-stå-sitt" och lägganden från olika håll har jag koncentrerat mig på. Snabba lägganden från fritt följ har jag fortfarande problem med, får alltid göra extrema dubbelkommandon.. vet inte riktigt hur jag ska komma vidare där -___-  tips? Han fixar dock att lägga sig jättesnabbt från baklänges march (alltså när han är mittemot mig).


Jag har även försökt få Evald att förstå att man kan snurra till höger... vilket krävs för ett rally-moment längre fram i klasserna. Han har väldigt svårt för det och snurrar helst åt vänster eftersom det är vad han "kan". Jag har faktiskt visat/lockat honom med handen och bara idag har han kommit en lång bit på vägen, så det momentet är nog snart redo för att lägga på ett kommando. 


Nu ska jag åka och fika lite hos farmor&farfar   

Hoppas att ni har haft en trevlig helg!


 

Av linda ahlberg - 1 februari 2012 20:47


Evalds BoT-täcke kom idag... Hade hoppats att det skulle komma innan workshopen förra  helgen (där hade det verkligen behövts för hallen var iskall!....) men vi ska nog få användning för det vid många fler tillfällen! Särskillt när agilityträningen börjar och vid pauser i bil och bur under träningsdagar osv. 


 

Av linda ahlberg - 1 februari 2012 15:13


Gör ett försök att även skriva in veckoplaneringen i bloggen. Alltså:


v.5


. Snabba lägganden (stilla framför, baklänges march, ev. under fritt följ.)

. Gå minst 1 klövjerunda, 0,5 kg/väska

. Lägga 1 viltspår

. Träna "mellan benen" och högersidan

. E.v apportering

.  Stadga i ligg kvar och stå





Utvärdering: 


Lägganden - Funkar jättebra i stillastående/framför, baklänges march, och när han är på väg mot mig. (Sen skrev jag en lång utläggning om problemen i läggande under fritt följ, men det bestämde sig tydligen bloggplatsen.se för att ta bort..... orkar inte skriva om allt  



Stadga i ligg & stå - Ställandet funkar utan problem trots mycket störning och att jag kastar godis framför honom. Han har dock svårt att inte flytta på fötterna när jag gör "rallylydnads-stå" dvs att jag går i en cirkel runt honom... Så det får vi öva extra på. Ligg kvar nemas problemas, ska bara utöka tiden lite mer och lägga in svårare störningar framöver, men det får bli nästa vecka. 


Viltspår- Redan utvärderat i ett annat inlägg...  


Mellan benen/höger - 

Ovido - Quiz & Flashcards