valldes

Direktlänk till inlägg 26 april 2012

spår och massage

Av linda ahlberg - 26 april 2012 11:36



Jag överlistade regnet idag! Är nyss hemkommen från spårskogen utan en droppe regn, men nu börjar det igen. Hela gårdagen öste regnet ner utan ett enda uppehåll    sååååå tråkigt. Idag har jag och evald haft en riktig mysmorgon med massagestund innan vi gick ut. Jag har masserat evald 1 gång om dagen hela veckan, det funkar väldigt bra och han känns faktiskt mer avslappnad (iallafall inomhus...) 


Jag hade varit väldigt noga med spårläggningen idag. Det blev ett ganska långt spår på "okänd mark". Märkte ut exakt var jag hade gått och hade små godis/leksaksuppehåll för att öka motivationen lite.. Hmmm... Spåret gick sådär, början var jättebra men i mitten ungefär så hoppade Evald ur och började gräva som en tok i ett kaninhål och sen var han ganska okoncentrerad och omotiverad efter det. Kändes lite som att hans motivation på att spåra det jag ville att han skulle spåra tog slut. Sen vet jag att det finns väldigt mycket vilt (och viltbajs) i den skogen, så det blev kanske lite för svårt för honom att motstå i nuläget.

Han bryr sig absolut inte om några leksaker i spåret utan går bara förbi efter att ha luktat lite, även om jag uppmärksammar leksaken och gör den mer intressant så "har han inte tid" eller lust att stanna och leka innan han går vidare. Egentligen vill jag börja med apporter i spåret men eftersom hans föremålsintresse = noll så vet jag inte riktigt.. Jag behöver dessutom hjälp med att läsa in det på bästa sätt och det känns som att jag "förstört" det lite nu genom att inte haft apporter innan. 

Jag ska nog faktiskt viltspåra mer istället. Problemet är ju att få tag i många klövar... Man vill ju inte åretanvända dom hur många gånger som helst, 3-4 gånger brukar jag ha samma.


Sorry för tråkig läsning. Detta var mer ett inlägg till mig själv, hihi.


På söndag ska jag gå hundslingan i Hovdala med några andra männsikor och hundar från vår facebook-grupp, det ser jag fram emot och ska göra allt för att det ska bli bra träning för lilla Evalden   


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av linda ahlberg - 24 februari 2013 18:47

Hej! Det var sjukt längesedan jag skrev i bloggen och det är nog inte en enda människa som fortfarande tittar in här.    Det har hänt väldigt mycket sedan sist. Jag har bland annat träffat den stora kärleken och flyttat till en marklägenhet i e...

:/

Av linda ahlberg - 14 augusti 2012 12:59

Till slut tappar man liksom orken. Blir nog en paus nu, på obestämd tid. Det gäller att inse sina begränsningar och arbeta utifrån hundens förutsättningar. Jag kan inte leva mitt liv enbart för att göra ett annat liv drägligt och det har gått för lån...

Av linda ahlberg - 23 juli 2012 19:46

  Idag var jag, mamma, elin (tvillingsyster) och hundarna på söderåsens nationalpark och vandrade/fikade/njöt av kopparhattens utsikt. Perfekt väder eftersom det var varmt och soligt men blåste en hel del när man kom högre upp. Hit ska j...

Av linda ahlberg - 15 juli 2012 21:17


Måste bara skriva detta, är sååååååååååååååååååååååååååå glad!!!!! Efter jobbet tog jag med Evald ut på en löprunda. 4 av 4 lyckade bilmöten (en klart högre stress hos honom men inga utfall eller ljud), höll sig nära och vände på ½ sekund vid varje...

Av linda ahlberg - 11 juli 2012 17:03

Ojojojojoj, vilken bortglömd blogg. Vi tar det ganska lugnt här hemma. Mest fysträning och små korta lydnadspass. Det har inte blivit så mycket hundträning som jag hade planerat, men det känns bara bra att pausa lite. Vi är för det mesta ute i skogen...

Presentation


Här skriver jag om vad jag och min sheltie Evald hittar på om dagarna. Träningslogg och vardagligt trams.

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards