valldes

Alla inlägg den 29 februari 2012

Av linda ahlberg - 29 februari 2012 15:26











Det blev ett vanligt spår till Evald precis. Gick inte alls bra. (Orkar inte utvärdera mer än så.) Medan vi väntade på att spåret skulle ligga en stund så gick vi en liten klövjerunda. Ungefär halvvägs åkte klövjeväskan  av och resten av promenaden skulle vara så avstressande som möjligt...


Jag har börjat gå "lugn-promenader" nu för att se om det har nån inverkan, och jag tycker att jag redan efter några veckor märker stor skillnad. Dessa promenader går ut på att få ner stressen.... Jag går nästan i slowmotion och bara försöker slappna av och belönar när Evalds svans blir avslappnad istället för att stå spänd rakt upp i luften och när han spontant söker kontakt utan att ha en massa stress och förväntan i blicken. Det ingår även att stanna och sitta ner och mysa/slappna av en stund... Idag gick detta jättebra, vi hade en riktigt fin promenad. Det blir alldeles för mycket för honom att gå med de andra hundarna, han blir inte ett dugg trött av det hur långt man än går och hur länge de än får springa lösa i skogen... det varvar bara upp honom ännu mer. Det är alltså slut med dagliga sådana promenader nu    


Tack och hej!



   

Av linda ahlberg - 29 februari 2012 12:17


Har suttit uppe hela natten & skrivit om theory of mind, spegelneuroner och om det ekologiska perspektivet på djurintelligens och liknande begrepp…….. Efter några koppar kaffe börjar jag vakna till liv igen. Mitt hår är rosa/gult/orange efter igår men jag trivs. Nu ska jag ut i skogen och viltspåra med Evalden, sen blir det plugg igen, tenta på måndag... Dör. Punkt. 


Har förretsen anmält mig och Evald till en agilitykurs som startar den 9/4   


       



Ovido - Quiz & Flashcards