valldes

Direktlänk till inlägg 21 februari 2012

en massa text

Av linda ahlberg - 21 februari 2012 19:22



Hejsan!

Har inte riktigt haft tid att uppdatera. Jag och mina syskon (+hundarna) passar mina kusiners hus och deras katt. De är bortresta hela veckan. Det är så himla skönt att komma hemifrån lite, men man märker vilken tillgång det är att bo på landet... särskilt när Evald vill upp tidigt på morgonen och man tvingas att gå upp, klä på sig och ut promenera i snösnasket helt nyvaken. Idag har vi varit nere på "byn" och handlat och det blev nog lite för mycket bilar för Evald... han var på helspänn hela tiden och höll på att explodera av stress när bilarna körde förbi, inget kul alls    Hade han kunnat hade det nog blivit några tusenmiljoner utfall :/ Utanför ICA gick det dock hur bra som helst trots att bilarna körde på parkeringen bara några meter ifrån.... Blir inte riktigt klok på exakt vad det är han reagerar så extremt på när det gäller bilarna.


En annan lite tråkig grej är att jag planerar att hoppa av min kurs och satsa på körkortet istället. Jag ville läsa kursen för att den verkade så himla rolig och intressant men det har nästan bara varit ångest sedan den började. (10% kul 90% ångest... inte jättelyckat) Eftersom planen var att läsa något kul, så känns det inte särskilt nödvändigt att gå kvar. Upplägget är dessutom väldigt förvirrande och ja... det mesta känns faktiskt dåligt trots att det är ett ämne som verkligen intresserar mig. Känner att jag hellre vill läsa kurslitteraturen hemma i min egen takt..


En bra sak med att ha påbörjat kursen är att jag läääängtar efter körkortsteorin, den kommer kännas superenkel jämfört med detta. Inga uppsatser eller referenssystem- bara 1 prov och köra en runda i bilen   Satsar också på att söka 2 andra spännande kurser i höst, varav 1 som är mer inriktad på hundar, hoppas att det blir bättre.


Nä, det känns faktiskt jättebra allting. Lättande framförallt   På grund av att det inte anordnas så många rallytävlingar häromkring så ser det ut som att vår första tävlingsstart kommer att bli i lydnaden, ser fram emot det! Nu är det 100% finslipning av moment + miljöträning som gäller.


Hoppas att ni som läser mår  finfint!

Kramisar från Linda & Evald





 
 
Ingen bild

Anna, Aya, Eos & Danni!

22 februari 2012 09:13

Hejsan!
Jag har märkt att Danni stressar upp sig mer på hundar & bilar när han är i rörelse än om han står stilla ... Kan det vara detsamma med Evald kanske? För att få bort Dannis vallning av bilar har jag börjat erbjuda en godbit varje gång en bil närmar sig ... Man kan även klicka samtidigt som hunden vänder sig mot en för att ta godiset om man vill. Jag fick tips av Kenth Svartberg att strö ut godis på marken när hundar passerar för att avleda hunden ... Detta gör han med sina hundar & det fungerar tydligen bra, men det fungerar som regel att vi stannar & Danni får sitta ner med Aya & Eos medan den andra hunden passerar ... Hälsningar Anna & co

 
lisa

lisa

22 februari 2012 14:41

Hittade precis din blogg genom PS.Hundar, vad är de för kurs du går? Låter ju tråkigt att det är så mycket ångest som ligger för i kursen :/

Fin Evald är ! Jobbigt att han blir stressad av bilar dock :/ Bor ni mitt i någon stad?

http://www.fyrbentlycka.weebly.com

 
lisa

lisa

22 februari 2012 17:31

SV: Tack så mycket! Ja tollare är verkligen helt underbara, funderar starkt på att skaffa en till som nästa hund inom något år :)
Låter ju jätteintressant!! Men det verkar också som mycket jobb..? mycket att läsa antar jag?

Surt att det inte verkar betala av sig :/ Hoppas det blir bättre på något sätt ändå! Kan han ha fått något för sig att en viss grej är läskig? eller om man kan kontakta någon hundpsykolog? Hoppas de löser sig i alla fall!

http://www.fyrbentlycka.weebly.com

 
Linnea

Linnea

22 februari 2012 19:02

sv: Okej, jag klickar innan jag ger godiset. Syns lite dåligt på filmen då hon är svart ;)

http://www.svartkanin.blogg.se

 
Linnea

Linnea

23 februari 2012 14:50

sv: Okej, får väl prova de då! =P

http://www.svartkanin.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av linda ahlberg - 24 februari 2013 18:47

Hej! Det var sjukt längesedan jag skrev i bloggen och det är nog inte en enda människa som fortfarande tittar in här.    Det har hänt väldigt mycket sedan sist. Jag har bland annat träffat den stora kärleken och flyttat till en marklägenhet i e...

:/

Av linda ahlberg - 14 augusti 2012 12:59

Till slut tappar man liksom orken. Blir nog en paus nu, på obestämd tid. Det gäller att inse sina begränsningar och arbeta utifrån hundens förutsättningar. Jag kan inte leva mitt liv enbart för att göra ett annat liv drägligt och det har gått för lån...

Av linda ahlberg - 23 juli 2012 19:46

  Idag var jag, mamma, elin (tvillingsyster) och hundarna på söderåsens nationalpark och vandrade/fikade/njöt av kopparhattens utsikt. Perfekt väder eftersom det var varmt och soligt men blåste en hel del när man kom högre upp. Hit ska j...

Av linda ahlberg - 15 juli 2012 21:17


Måste bara skriva detta, är sååååååååååååååååååååååååååå glad!!!!! Efter jobbet tog jag med Evald ut på en löprunda. 4 av 4 lyckade bilmöten (en klart högre stress hos honom men inga utfall eller ljud), höll sig nära och vände på ½ sekund vid varje...

Av linda ahlberg - 11 juli 2012 17:03

Ojojojojoj, vilken bortglömd blogg. Vi tar det ganska lugnt här hemma. Mest fysträning och små korta lydnadspass. Det har inte blivit så mycket hundträning som jag hade planerat, men det känns bara bra att pausa lite. Vi är för det mesta ute i skogen...

Ovido - Quiz & Flashcards