valldes

Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Fina saker och spår

Av linda ahlberg - 1 februari 2012 11:13



Hej!

Igår la jag 3 olika spår till hundarna.


Börjar med Evald som fick ett viltspår:

Nästan klockrent tog han det, finns inte så mycket att säga. 2 vinklar som han fixade perfekt. Lite snurr i slutet precis innan klöven, varför det blev så har jag ingen teori om. Spåret låg i kohagen, blandad terräng för att sedan avslutas ute på en slät åker. Använde ganska mycket blod så det kan hända att spåret varit lite för lätt även om det var långt.


Luna:

Hon fick ett blodspår med godis+leksak som slut (brist på klövar igen...) Dagens sämsta spår faktiskt. Det gick förvånansvärt dåligt. Hon snurrade en massa och var vid vissa tillfällen flera meter utanför spåret på alla möjliga håll och kanter. Tror att det var alldeles för mycket störning... insåg att hela åkern var full med en massa spår & bajs från rådjur och hare. Tror även att detta var första gången hon fick ett blodspår att följa (de andra gångerna jag viltspårat med henne har jag bara använt en klöve och inget blod.) Hon blev nog väldigt förvirrad helt enkelt.


Nisse:

Nisse fick ett personspår rakt ut i "skogen" uppe i backen. Hade hans lilla nalle och lite av Evalds foder i slutet. Det gick jättebra. Det var ju mer ett skoj-spår som jag la för att han också skulle få använda nosen lite, ca 100 m långt. Han var jättetaggad när Luna gick sitt spår och lika taggad på sitt eget - roligt att se! :)


Gick även en liten klövjerunda med Evald igår. Han har gått upp lite tror jag, så nu är det hårdträning som gäller!

 


Nånting som är underbart:

Häromdagen då det var alldeles klart ute/på himlen gick jag en kvällsrunda med Evald när det hade blivit mörkt. Jag  släppte Evald på det gamla flygfältet vi har här och lät honom rusa av sig en stund. Hela fältet var alldeles upplyst av snön och månen och trädskuggorna som föll på marken var såååå fina. Att stå där gjorde verkligen gott för själen   Det var så vackert allting. Sedan gick vi lugnt hem i mörkret, stressen var inte ens nära Evald.  Alltså kalla mig känslig men sådana här stunder kan få mig att gråta. haha


Idag ska jag och Evald träna snabba lägganden (speciellt under fritt följ.) Det har vi inte gjort på länge och det märks! 


Ha en bra dag!   

 
 
Stina

Stina

1 februari 2012 19:03

Jösses vilken fin sheltie det är du har!

http://lapphunden.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av linda ahlberg - 24 februari 2013 18:47

Hej! Det var sjukt längesedan jag skrev i bloggen och det är nog inte en enda människa som fortfarande tittar in här.    Det har hänt väldigt mycket sedan sist. Jag har bland annat träffat den stora kärleken och flyttat till en marklägenhet i e...

:/

Av linda ahlberg - 14 augusti 2012 12:59

Till slut tappar man liksom orken. Blir nog en paus nu, på obestämd tid. Det gäller att inse sina begränsningar och arbeta utifrån hundens förutsättningar. Jag kan inte leva mitt liv enbart för att göra ett annat liv drägligt och det har gått för lån...

Av linda ahlberg - 23 juli 2012 19:46

  Idag var jag, mamma, elin (tvillingsyster) och hundarna på söderåsens nationalpark och vandrade/fikade/njöt av kopparhattens utsikt. Perfekt väder eftersom det var varmt och soligt men blåste en hel del när man kom högre upp. Hit ska j...

Av linda ahlberg - 15 juli 2012 21:17


Måste bara skriva detta, är sååååååååååååååååååååååååååå glad!!!!! Efter jobbet tog jag med Evald ut på en löprunda. 4 av 4 lyckade bilmöten (en klart högre stress hos honom men inga utfall eller ljud), höll sig nära och vände på ½ sekund vid varje...

Av linda ahlberg - 11 juli 2012 17:03

Ojojojojoj, vilken bortglömd blogg. Vi tar det ganska lugnt här hemma. Mest fysträning och små korta lydnadspass. Det har inte blivit så mycket hundträning som jag hade planerat, men det känns bara bra att pausa lite. Vi är för det mesta ute i skogen...

Ovido - Quiz & Flashcards