valldes

Direktlänk till inlägg 28 januari 2012

Workshopen

Av linda ahlberg - 28 januari 2012 23:32



Haha, Evald är verkligen dödstrött. Han har typ sovit konstant sen vi kom hem vid 3 (med några undantag för bus och lekpauser på gården). Workshopen gick verkligen jättebra. Jag är supernöjd med allt och Evald skötte sig perfekt! I pauserna sov han i mitt knä eller i buren och när vi jobbade så gav han allt han kunde men utan stress och flamsighet. Han brydde sig inte om de andra hundarna trots att det var ganska trångt i hallen och mycket aktivitet. Älskade underbara hund   Jättekliv framåt har han tagit den senaste veckan när det gäller miljö/störningsträning. Han var verkligen superrolig att träna med under hela dagen mellan 10-14 ungefär.  Nog om det.


Jag fick såklart inblick i skyltarna för avancerad/mästarklass men också jättebra tips på hur jag ska lära om sändande till kon och göra det mer "rallylydnadsvänligt". Mycket av träningen idag var olika sidbyten bakom och framför... det var inte det lättaste kan jag säga! haha. Man kan röra till det en hel del. Vi tränade också mycket på att få en hund som känner sig trygg med högersidan och göra moment från höger... Trodde inte att det skulle vi ett problem men Evald ville gääärna smita in på vänstersidan vid bytena eftersom han är ganska mycket tävlingslydnadstränad, det blir en utmaning. Tränade även lite target och apportering.  Allra första övningen för dagen var att gå med hunden mellan benen och i olika riktningar. Det tyckte Vallde var läääääääskigt... han har en ganska stor kroppszon där han helst inte har varken människor eller andra djur.. Öva öva öva, så blir det nog bra   Jag har ju lyckats på vänstersidan så högersidan borde inte vara några större problem. Jag snappade också upp några tips på vad man till slut kan "döpa" kommandona till... Jag tycker det är skitsvårt att komma på bra ord som inte låter töntiga att säga, haha.


Måste bara tillägga: Väldigt glad är jag också över att jag äntligen hittat människor & kurser som jobbar med positiv förstärkning och inte rynkar på näsan när man tar fram en klicker!!!!

Tack till instruktören Cissi för en givande dag!   


Imorgon ska jag och Evald gå en låååååååååång promenad och sträcka på benen ordentligt.

Men först.. Godnatt!


Evald just nu:

 

 
 
Stina

Stina

29 januari 2012 14:27

Låter skojigt! Vart någonstans är det här? Försöker hitta nåt för mig och min hund att hålla på med.

http://lapphunden.webblogg.se

linda ahlberg

31 januari 2012 00:04

Ja, det var väldigt kul! Detta var strax utanför hässleholm. Fast sånthär finns ju lite överallt :)

 
Elin

Elin

30 januari 2012 19:26

vilken söt bild!

http://www.fluffmonster.blogg.se

 
Mirja

Mirja

30 januari 2012 23:08

Underbar bild! :)

http://vickyagility.blogg.se

 
maja o zoro

maja o zoro

31 januari 2012 13:14

fin Bild!

http://www.majazoro.blogg.se

 
P.S hundar

P.S hundar

1 februari 2012 07:20

Åh så söt han är! :D

http://pshundar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av linda ahlberg - 24 februari 2013 18:47

Hej! Det var sjukt längesedan jag skrev i bloggen och det är nog inte en enda människa som fortfarande tittar in här.    Det har hänt väldigt mycket sedan sist. Jag har bland annat träffat den stora kärleken och flyttat till en marklägenhet i e...

:/

Av linda ahlberg - 14 augusti 2012 12:59

Till slut tappar man liksom orken. Blir nog en paus nu, på obestämd tid. Det gäller att inse sina begränsningar och arbeta utifrån hundens förutsättningar. Jag kan inte leva mitt liv enbart för att göra ett annat liv drägligt och det har gått för lån...

Av linda ahlberg - 23 juli 2012 19:46

  Idag var jag, mamma, elin (tvillingsyster) och hundarna på söderåsens nationalpark och vandrade/fikade/njöt av kopparhattens utsikt. Perfekt väder eftersom det var varmt och soligt men blåste en hel del när man kom högre upp. Hit ska j...

Av linda ahlberg - 15 juli 2012 21:17


Måste bara skriva detta, är sååååååååååååååååååååååååååå glad!!!!! Efter jobbet tog jag med Evald ut på en löprunda. 4 av 4 lyckade bilmöten (en klart högre stress hos honom men inga utfall eller ljud), höll sig nära och vände på ½ sekund vid varje...

Av linda ahlberg - 11 juli 2012 17:03

Ojojojojoj, vilken bortglömd blogg. Vi tar det ganska lugnt här hemma. Mest fysträning och små korta lydnadspass. Det har inte blivit så mycket hundträning som jag hade planerat, men det känns bara bra att pausa lite. Vi är för det mesta ute i skogen...

Ovido - Quiz & Flashcards