valldes

Direktlänk till inlägg 8 mars 2012

När allt bara stämmer

Av linda ahlberg - 8 mars 2012 21:05



Alltså... ibland så händer saker vid exakt rätt tillfälle. Jag har varit lite låg ett tag och kännt nån slags besvikelse över att Evald aldrig kommer kunna bli den "perfekta träning&tävlingshunden" jag sökte och en hopplöshet över alla hans vardagsbekymmer (stress/osäkerhet) som hindrar oss från så mycket.


Idag la jag ett ovanligt långt spår med en blötmatsburk som slut. Vi brukar  ju mest viltspåra och jag väntade mig inget bra resultat när jag upptäckte rådjursspår som korsade "mitt" spår. Sååååååå fel jag hade! Evald spårade perfekt utan ett endaste litet fel från början till slut   Tror aldrig att han spårat så bra någonsin faktiskt. Perfekt attityd, koncentration och fart! 


När jag sedan selat av och skulle gå hem så gick vi över några  åkrar och mitt på den tredje åkern stod det ett rådjur ca 40 m ifrån. Jag hann tänka typ "Hejdå Vallde, ses sen då!.." Självklart stack han efter när rådjuret sprang in i skogen. Jag kallade glatt & högljutt på honom och började skutta hemåt utan några större förhoppningar, men i ögonvrån ser jag hur Evald efter bara några få meter avbryter jakten och börjar springa mot mig istället! wohooooooo   


Alltså denna händelse följt av det perfekta spåret blev lite för mycket, haha. Kände nästan hur tårarna kom av lycka    Fasen vad nördigt, men jag tror att många av er vet precis vilken känsla jag menar.  När allt bara stämmer. 


Bild från lydnadsträningen på HHU igår:


 



Ha det fint! Kramisar från Linda & Evald


 
 
lisa

lisa

8 mars 2012 21:57

åh känner igen den känslan! Man blir så glad att man nästan gråter och kan inte tro att det är sant! Hade sån känsla när jag tränade agility senast, ååh de va såå härligt! Och hela den här veckan har jag gått i värsta lyckoruset när jag tränat och så, även om det inte alltid gått perfekt. Hundar asså, tänk vad underbart livet blir när saker går vägen :)

http://www.redcanine.weebly.com

 
Ingen bild

Anna, Aya, Eos & Danni!

9 mars 2012 06:55

Just det där du beskriver om att Evald är stressad & osäker har ju min älskade Danni oxå en del av ... meeeeen jag ser ändå att han kommer bli en perfekt tävlingshund eftersom han har motor & jävlar anamma (vilket jag även tror att Evald har), det tar bara lite mer tid ... Tänk bara på att försök vända stressen till en positiv stress & inte bli irriterad eller besviken på honom när det inte funkar för då blir det bara värre ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av linda ahlberg - 24 februari 2013 18:47

Hej! Det var sjukt längesedan jag skrev i bloggen och det är nog inte en enda människa som fortfarande tittar in här.    Det har hänt väldigt mycket sedan sist. Jag har bland annat träffat den stora kärleken och flyttat till en marklägenhet i e...

:/

Av linda ahlberg - 14 augusti 2012 12:59

Till slut tappar man liksom orken. Blir nog en paus nu, på obestämd tid. Det gäller att inse sina begränsningar och arbeta utifrån hundens förutsättningar. Jag kan inte leva mitt liv enbart för att göra ett annat liv drägligt och det har gått för lån...

Av linda ahlberg - 23 juli 2012 19:46

  Idag var jag, mamma, elin (tvillingsyster) och hundarna på söderåsens nationalpark och vandrade/fikade/njöt av kopparhattens utsikt. Perfekt väder eftersom det var varmt och soligt men blåste en hel del när man kom högre upp. Hit ska j...

Av linda ahlberg - 15 juli 2012 21:17


Måste bara skriva detta, är sååååååååååååååååååååååååååå glad!!!!! Efter jobbet tog jag med Evald ut på en löprunda. 4 av 4 lyckade bilmöten (en klart högre stress hos honom men inga utfall eller ljud), höll sig nära och vände på ½ sekund vid varje...

Av linda ahlberg - 11 juli 2012 17:03

Ojojojojoj, vilken bortglömd blogg. Vi tar det ganska lugnt här hemma. Mest fysträning och små korta lydnadspass. Det har inte blivit så mycket hundträning som jag hade planerat, men det känns bara bra att pausa lite. Vi är för det mesta ute i skogen...

Presentation


Här skriver jag om vad jag och min sheltie Evald hittar på om dagarna. Träningslogg och vardagligt trams.

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards